Start-up fase:
Het is zover, je hebt het helemaal uitgedacht en de afspraak met de Kamer van Koophandel voor het inschrijven van je bedrijf staat al met een dikke stift in je agenda geblokt. In deze fase van je start-up ben je vast en zeker aan het nadenken over je logo. Je neefje is wel handig met enkele programma’s en je kent een steengoed reclamebureau bij jou om de hoek. De tarieven lopen ver uiteen, waar je neefje blij is met enkele tientjes rekent het reclamebureau al enkele honderden euro’s. Het is niet gek dat je daarom eens verder bent gaan zoeken naar het laten maken van een logo.
Je doelgroep en je logo:
Wat moet een woord of beeldmerk kosten? Deze vraag is lastig te beantwoorden. Er zijn diverse factoren die een rol spelen bij de ontwikkeling van een sterk logo. Zo kan je bijvoorbeeld veel onderzoek doen naar je doelgroep en de wensen van deze mensen. Het antwoord op de behoeften van je doelgroep kan verwerkt worden in het logo. Een fundamenteel onderzoek kan in de duizenden euro’s lopen. Veel ondernemers hebben hier in de beginfase van hun onderneming geen tijd en geld voor. En dat is begrijpelijk. Toch is het belangrijk om een helder beeld te hebben van je doelgroep. Een handige manier om dit te doen is door te proberen om vanuit de ogen van je klant naar je bedrijf te kijken. Wat zouden zij willen zien, en wat niet?
Een bedrijf dat veel onderzoek heeft gedaan naar hun eigen logo is Pepsi. In totaal bedroegen de kosten voor de herziening van het logo van Pepsi ruim 1 miljoen dollar. Het logo van Coca Cola daarentegen is door de jaren geen nauwelijks veranderd. En zeg nu zelf, dit is nog steeds een sterker merk dan Pepsi.
Over het algemeen:
In het algemeen rekenen startende designers tussen de 25 en de 50 euro per uur voor de ontwikkeling van grafische elementen zoals logo’s. Dan zijn er nog ervaren Freelancers met een super portfolio. Deze mensen rekenen al gauw tussen de 75 en 100 euro per uur voor het laten maken van een logo. Dan zijn er nog websites zoals Logospot met vaste pakketten en standaard tarieven. Natuurlijk zitten hier ook ervaren ontwerpers achter de schermen. De gedachte achter de pakketten is het gemakkelijk aanbieden van een dienst. We geven de klant graag de keuze omdat we dit zelf belangrijk vinden. Wij geloven dan ook dat goed ontwerp betaalbaar moet zijn voor iedereen. Onze eigen bedrijven stonden ook ooit in de kinderschoenen en dan hoopten we ook op een ervaren partner met heldere tarieven. Onze fixed price varieert dan ook tussen de 99 en 250 euro.