Waarom heeft Van der Valk hotels een toekan als logo?
Een hotelketen met de naam van der Valk die een toekan als logo heeft. Veel mensen vragen zich af hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren. We duiken dieper in de huisstijl van deze bekende Nederlandse hotelketen. In dit blog geven we dan ook antwoord op de vraag: Waarom heeft van der Valk een toekan als logo?
Oorsprong van der Valk hotels
Het is een leuk mopje voor op verjaardagsfeestjes. Weet jij waarom van der Valk een toekan als logo heeft? Omdat je er altijd naar toekan!
Voor wie een meer feitelijke benadering boven de humoristische benadering verkiest is er echter een duidelijkere reden voor de keuze met de tropische vogel in ons kleine kikkerlandje. Hiervoor moeten we terug naar de tijd van de de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw.
Nadat oprichter van de hotelketen Martinus van der Valk het eerste hotel De Gouden Leeuw te Voorschoten in 1932 opende brak al spoedig de Tweede Wereldoorlog uit. Het pand werd bezet door de Duitsers en pas na de bevrijding kwam het gebouw weer in handen van de familie van der Valk.
Logo van der Valk hotels
Gedurende de weredopbouw zocht de familie van der Valk naar een passend logo voor hun hotel.
Een valk als symbool was echter geen optie. Gedurende de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Nazi’s veel roofvogels als symboliek. De arend met de laurierbladeren en het hakenkruis is hiervan de bekendste uitvoering.
Met deze symboliek wilde de familie van der Valk niet geassocieerd worden. De aanschaf van het vogelpark Avifauna gaf de doorslag om te kiezen voor de toekan en niet voor een valk. Een toekan is een mooie, grote, tropische vogel, een vrolijk beest, een gezellig beest, dat past veel beter bij ons’. Aldus Gerrit van der Valk.
Huisstijl Van der Valk Hotels
Na de wederopbouw kreeg de Nederlandse bevolking steeds meer te besteden. Zo kochten veel gezinnen een auto en werden in rap tempo autowegen en snelwegen aangelegd. Van der Valk speelde hier strategisch op in en plaatste hun motels en hotels aan deze nieuwe autowegen. Overal verschijnt de dan nog onbekende Toekan op het dak en krijgen de vestigingen van van der Valk een herkenbare huisstijl. Wie heeft er niet eens als kind vanuit de auto geroepen, kijk mama een Toekan? We kunnen de huisstijl strategie van van der Valk ook wel een klein beetje beschouwen als de Nederlandse variant van McDonalds. Het was immers McDonals dat in de Verenigde Staten vastgoed kocht naast belangrijke wegen en daar het logo met de grote gele M prontificaal in het zicht plaatste. Lees hier waarom McDonalds een sterk merk is.
Met de aankoop van horecagelegenheden voor ieder kind werden de jaren zeventig en tachtig de jaren van gigantische groei en nieuwbouw. Overal verschijnt de snavel op het dak en mede hierdoor kregen de vestigingen een herkenbare huisstijl. Alle Van der Valk-restaurants serveerden gerechten volgens de gouden formule van Martinus en de appelmoes met de gekonfijte kerst werd een bijna net zo vertrouwd beeldmerk als de toekan. Ook de inrichting van de meeste restaurants was identiek. Hoewel achter dit laatste geen filosofie zat, zo vertelt Gerrit in 1972: “Die inrichting, die vrijwel overal hetzelfde was en is, was geen opzet. Er werd scherp ingekocht en dat leverde een bepaald model tafel, stoel, kleedje, plantenbak et cetera op. Bij een volgende zaak werd weer zo scherp mogelijk ingekocht en dat er toen weer dezelfde materialen uitkwamen, was gewoon toeval.”