Waarom heeft Guinness een harp als logo?
Smaken verschillen. Wanneer je spreekt over Guinness dan zijn er aan de ene kant mensen die er niet zo veel aan vinden. Anderzijds zijn er fans die Guiness helemaal fantastisch vinden. Het herkenbare logo met de Guinness harp is echter niet weg te denken uit menig bruincafé of Irish Pub. Maar hoe zit het eigenlijk met deze harp als logo? In dit blog vertellen we hoe Guinness en Ierland aan zijn herkenbare harp als logo komt!
De geschiedenis van het Guinness logo
Guinness is een Stout die voor het eerst in 1759 in Dublin Ierland door Artur Guinness gebrouwen wordt. Lange tijd leverde de brouwerij het brouwsel anoniem in bulk aan de Ierse cafés en bottelarijen die het van de vaten overbrachten op fles. Deze cafés en bottelarijen gebruikten elk een eigen logo op de etiketten van de flessen die aan de eindgebruiker werden verkocht of geschonken.
Met de toenemende concurrentie van stouts, bieren en andere dranken zoals bijvoorbeeld Jenever uit Holland besloot Arthur Guinness in 1862 dat zijn brouwsel een eigen etiket en daarmee logo verdiende. Met dit etiket wilde hij zijn aandeel in de markt beschermen. In 1876 werd het logo als beschermd merk geregistreerd. Hierna groeide Guinness al snel uit als bekendste bier van Ierland. Inmiddels is Guinness bijna net zo bekend als Coca-Cola.
De symboliek van de Ierse Harp
Het onderdeel dat centraal staat in het logo van Guinness is de harp. Deze Ierse harp in het logo van Guinness is niet alleen kenmerkend voor de flesjes en vaten met Stout. De illustratie van de harp wordt inmiddels gezien als het Nationale Symbool van Ierland.
De illustratie van de harp is afgeleid van de Trinity College Harp welke ook wel de “Brian Boru’s Harp” (Ierse Koning 976 – 1002 n.Chr) of “Arthur Oneill’s Harp” (Ierse Harpspeler 1734 – 1816) genoemd wordt. Deze middeleeuwse harp werd in 1782 gedoneerd aan het Trinity College in Dublin waar deze vandaag de dag nog steeds tentoontgesteld staat in de “long room”, een soort bibliotheek van het college.
Ryanair Logo
Naast Guinness gebruiken ook veel andere Ierse bedrijven deze harp in hun logo. Ook de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair gebruikt deze harp als logo. In dit logo is de harp verweven met een soort lichaam waarbij de harp symbool staat als de vleugels van het lichaam van deze vliegende engelachtige persoon.
Je kunt de gele harp onder andere terugvinden op de contrasterende blauwe staart van de vliegtuigen (meestal Boeing 747) van de in 1984 opgerichte Europese budget-airline