Bij het denken aan autofabrikanten dan denken we vaak dat deze leider zijn op het gebied van ontwerp en stijl. We denken aan futuristische concepten, moderne lijnen en als kers op de taart het altijd blinkende logo op de motorkap. Veel mensen kunnen dan ook gemakkelijk 10 automerken in een minuut opnoemen. Maar wist je dat er in totaal wel 1000 verschillende automerken bestaan over de hele wereld? En wist je ook dat deze lang niet allemaal zo stijlvol en elegant zijn en sommige logo’s ronduit saai en nietszeggend zijn? Om je een beeld te geven van de horror in autologo’s hebben we deze top vijf voor je geparkeerd!
5. Hyundai
Voor veel mensen is het logo van Hyundai een van de lelijkste auto logo’s op aarde. Ze vinden de H is een slechte kopie op die van het merk Honda. Een veel gehoorde mening is dat het logo asymmetrisch is en te weinig karakter heeft. Toch is de gedachte achter het logo erg mooi. Het verhaal is namelijk dat de vormen van de H een afgeleide zijn van twee mensen die elkaars hand schudden. In het geval van Hyundai de autoverkoper en de consument. Omdat we dit denkbeeld achter deze boodschap kunnen waarderen krijgt Hyundai toch wat credits en eindigd op nummer vijf.
4. Smart
De Smart car, wie kent ‘m niet. Smart was ooit het paradepaardje van Swatch en Mercedes. Smart betekent dan ook letterlijk Swatch-Mercedes-Art. De innovatieve auto werd destijds aangekondigd als de perfecte auto voor mensen in de stad. Het concept moest menig parkeerprobleem aan banden leggen en veel stedelingen stonden bij de eerste versie van de compacte 3-deurs dan ook in de rij om er een te mogen rijden. Natuurlijk moest er ook een nieuw logo ontworpen worden voor deze nieuwe productielijn van kleine autootjes.
Het logo werd uiteindelijk een zilveren cirkel met een gele driehoekige punt er aan. Een ‘C’ die net zo goed een ‘O’ kan zijn, of andersom.. De vorm van dit beeldmerk doet ons dan ook denken aan een eendje en zijn snavel. Een lelijk eendje dan wel te verstaan.
3. Lexus
Lexus, dat is rondrijden met een dikke L in de grille van je motorkap. De L van Leswagen?
Het logo is simpelweg een L in een rondje. Ja versimpeling is altijd goed en keep it simple is een veelgehoorde les bij logo ontwerp. Maar bij Lexus gaat deze vliegen helaas niet op. Het moest namelijk het luxe submerk van Toyota worden en de L van Luxe kunnen wij er niet in vinden. Ondanks dat wij het niks vinden is het merk er aardig in geslaagd om te concurreren in Europa met de reeds gevestigde merken als Ford, Peugeot en BMW.
2. Subaru
Subaru is letterlijk een vallende ster onder de automerken. In het begin van het computertijdperk won dit Japanse merk nog vele fans door zijn aanwezigheid in diverse rally race games met de sportieve blauw-gouden Impreza. Vandaag de dag is het merk, net als rally games, een beetje passé.. Het logo op de kap van de wagen bevat een ovaal met verschillende sterren die een verwijzing zijn naar het Zevengesternte. Ja, het was nog erger geweest als ze voor de grote beer of de steelpan hadden gekozen. Toch doen deze sterren ons niet zoveel. Het is simpel, maar tegelijkertijd ook teveel. Wellicht was de symboliek bij het gebruik van vijf sterren sterker geweest.
1. Daewoo
Het logo van daewoo doet ons denken aan een boksbeugel en bieropener in één. Sommige mensen zien er zelfs erotische voorwerpen in.. Goed, menig dierenliefhebber zal er misschien nog de neus van een leeuw in herkennen. Verwarring is dan ook de rode draad in de marketing van dit aziatische vehikel.
Dit submerk van General Motors werd in Azië dan ook verkocht als het merk Daewoo zoals het van origine is. Maar voor de Europese markt zou dit niet gaan werken. Daarom werd de auto voor Europa verkocht onder het merk Chevrolet, dat ook eigendom is van General Motors. Zoals gezegd, dat is verwarrend en dat maakt het nog lelijker dan het al was.. Daarom staat voor ons het logo van Daewoo op de eerste plaats als lelijkste auto logo.