Nieuwe Europese automerken en hun logo’s
De auto-industrie blijft zich ontwikkelen en vernieuwen, en elk jaar worden er nieuwe automerken geïntroduceerd die ons verrassen met innovatieve ontwerpen en technologieën. Sinds 2018 zijn er verschillende nieuwe automerken op de markt gekomen die het waard zijn om te ontdekken. Uiteraard brengt dit ook nieuwe logo’s en huisstijlen met zich mee Hieronder zijn drie opwindende nieuwe Europese automerken en de logo’s die je niet mag missen.
3. Het nieuwe automerk Polestar
Polestar is een Zweeds automerk dat zich richt op het produceren van elektrische voertuigen. Het bedrijf is ontstaan als onderdeel van Volvo, maar is inmiddels een zelfstandig merk geworden en daarom heeft het dus ook een eigen logo. Polestar heeft momenteel meerdere modellen op de Europese markt: de Polestar 1 en de Polestar 2. De Polestar 1 is een hybride sportauto met een elektrische actieradius van 125 kilometer. De Polestar 2 is een volledig elektrische sedan met een bereik van 500 kilometer. Het merk is vooral populair onder mensen die zakelijk een auto leasen en hiervoor elektrisch willen rijden, wat per 2025 tevens verplicht is voor de zakelijke markt!
Het logo van het automerk Polestar
Het logo van Polestar spreekt direct tot de verbeelding. De twee pijlvormige delen in een hoek van 45 graden vormen samen een poolster welke doet denken aan die van een kompas. Dit fungeert als krachtig beeldmerk. Het woordmerk polestar volledig in onderkast letters geeft een modernistische en digitale sfeer aan het merk. Het woord en beeldmerk komen samen in een krachtig beeld dat op ons avontuurlijk en enigszins mysterieus overkomt. Iets wat eigenlijk toch wel een vreemde is voor zo’n strak vormgegeven geheel.
Protest van Franse bodem
De lancering van het automerk Polestar heeft direct gezorgd voor spraakmakende berichten in het internationale nieuws. Het is niet zozeer de auto zelf maar het logo wat in Frankrijk de wenkbrauwen deed fronsen.
Het Franse automerk Citroën is namelijk van mening dat het stervormige logo veel te veel lijkt op dat van Citroen’s paradepaardje de DS. Toegegeven, het heeft wat van elkaar weg maar wij zien toch ook aanzienlijke verschillen.
De Franse rechter ging echter mee in het belang van Citroën en legde een boete van 150.000 euro op en een tijdelijk verkoopverbod als straf voor de reputatieschade van Polestar aan het adres van Citroën. Geen milde conclusie. Dit toont maar eens te meer aan dat er beter goed nagedacht kan worden over de gevallen van jouw logo en branding in een steeds globalistische wereld en steeds betere beeldherkenningsoftware om concrete vergelijkingen te maken tussen diverse soorten (digitale) vormgeving.
2. Het nieuwe automerk Cupra
Cupra is een Spaans automerk dat in 2018 werd opgericht als onderdeel van SEAT. Het merk richt zich op sportieve en krachtige auto’s met een elegante uitstraling. CUPRA heeft momenteel twee modellen op de markt: de CUPRA Leon en de CUPRA Formentor. Beide modellen zijn verkrijgbaar als plug-in hybride of als volledig elektrische variant.
Het logo van het automerk Cupra
Een sterk logo is de motor voor elk automerk. Het symbool van Cupra bestaat uit twee letters C die elkaar in een symmetrische hoek overlappen. Het symbool vertegendwoordigd de kernwaarden moed, durf en vastberadenheid. De driehoeksvorm verwijst naar de houding van tribale beschavingen. Typografisch blijft moedermerk SEAT dicht bij haar roots. Het lettertype is namelijk exact hetzelfde alsdat SEAT al jaren in de huisstijl gebruikt. Het font komt van de hand van de Spaanse letterontwerper Andreu Balius afkomstig uit Barcelona. Wij vinden dat het font zowel voor SEAT als Cupra een geweldige match is. Sommige automerken hebben niet zo’n goed logo. Lees hier ons blog over de top 5 automerken met een slecht logo.
1. Het nieuwe automerk Lynk & Co
Vooropgestel, Lynk & Co is niet helemaal een Europees automerk. Echter het doet het in een korte periode wel al erg goed op de Europese automarkt. Lynk & Co is namelijk grotendeels een Chinees automerk dat in 2018 werd opgericht als onderdeel van de Volvo Car Group. Een van de doelen van het bedrijf was het concept van “Car Sharing”. Het plan was een nieuw type autodelen te introduceren, waarbij eigenaren hun auto kunnen delen met anderen en zelfs geld kunnen verdienen door hun auto te verhuren wanneer ze deze niet gebruiken.
Het eerste model van Lynk & Co is de Lynk & Co 01, een compacte SUV met een hybride aandrijving en geavanceerde technologieën zoals een slimme sleutel en een infotainmentsysteem dat is geïntegreerd met sociale netwerken om het delen van de auto mogelijk te maken. Een totaal nieuwe benadering, welke ook invloed heeft op de omarming van het merk. Als belangrijkste uitgangspunten kijken wij uiteraard ale eerste naar het logo van dit nieuwe automerk.
Het logo van het nieuwe automerk Lynk & Co
Als een van de weinige automerken kiest Lync en Co voor een geheel typografisch logo. Hoewel het logo is opgebouwd uit een maatwerk lettertype, lijkt het sterk op een schreefloos zakelijke lettertype als Boldini of Rexton. Deze typografische basis waarbij de letters “L” “Y” en “C” bewerkt zijn tot een geometrisch open lijnenspel, zorgt voor een strak en modernistisch beeldmerk waarin Scandinavische Design samenkomt met Chinese technologie.