De kracht van een logo ontwerp is afhankelijk van diverse factoren. In dit artikel geven we tien tips waarmee je de waarde van je logo kunt beoordelen. Wil je een logo laten maken of ben je van plan dit zelf te ontwerpen dan zijn deze punten erg nuttig om er bij te nemen en te overdenken.
10. Doe onderzoek
Voordat je aanschuift aan de tekentafel is het belangrijk om te weten wat je gaat doen en nog belangrijker waarom je dit doet. Doe onderzoek naar bijvoorbeeld je concurrenten. Wat doen zij goed en wat doen zij minder goed. Doe onderzoek naar je doelgroep en vraag omstanders eens hoe zij jouw merk of product in de markt zouden zetten. Of leen eens een boek over de principes van ontwerpen. Al deze zaken kunnen je helpen tot een goede onderbouwing voor je ontwerp. Je eigen gedachten zijn vaak in de juiste richting maar gecombineerd met die van anderen kan je het verschil maken in originaliteit en vul je net iets beter dat gat in de markt.
9. Roep positieve associaties op
Een belangrijk onderdeel in je marketing is het oproepen van associaties. Je kunt je overtuigingskracht vergroten middels positieve associaties. Laatst sprak ik met iemand over een bedrijf dat zijn herkenbare naam had veranderd in Kameleon B.V. Dit deden ze vanuit de filosofie dat zij zich als beste van de markt konden verplaatsen in de doelgroep.
Op zich leuk bedacht maar bij mij roept een bedrijf met de naam kameleon slechte associaties op zoals onbetrouwbaar en veranderlijk. Een bedrijf dat van de een op de andere dag de telefoon niet meer kan opnemen. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de naam en het logo van je bedrijf. Kies je er toch voor om een Kameleon te zijn, zorg dan dat je de positieve kanten van deze verschijning benadrukt in je logo ontwerp
8. Maak schetsen
Nu je onderbouwd onderzoek hebt gedaan kun je zelf schetsen maken of dit bij een ontwerper voorleggen. Doordat je veel input kunt geven vanuit je onderzoek kan de ontwerper ook gemakkelijker schetsen aan jou voorleggen. Door te schetsen kom je al snel tot een goede uitgewerkte basis voor een digitaal ontwerp. Houd vooral in gedachte dat deze tekeningen leidend zijn en niet bindend voor het eindresultaat. Eventueel kan de ontwerper de schetsen al digitaal nabootsen in een tekenprogramma.
7. Vermijd clichés, of juist niet!
Duizend-en-een kapperszaken hebben een schaar verwerkt in een logo of merknaam. Dat kan handig zijn omdat men in één oogopslag ziet wat het bedrijf doet. Wil jij je onderscheiden dan is het raadzaam om te overwegen of je je kernwaarde van de boodschap (Unique Selling Point) wilt laten zien in je logo? Ontwerpers kunnen dit krachtig op een unieke wijze neerzetten maar je kan er ook bewust voor kiezen om die ene kapper zonder schaar in het logo te worden of die ene schilder zonder kwast als letter. Sommige mensen zullen het cliché noemen waar een ander juist de functionaliteit en de duidelijkheid door de jaren heen zal waarderen. Overleg met je ontwerper wat de beste keuze is voor jouw ontwerp.
6. Kies voor woord- of beeldmerk
Sommige merken kiezen ervoor om alleen een tekstuele vorm van het logo te tonen, anderen kiezen ervoor om alleen een symbolische vorm te laten zien van hun logo en weer anderen kiezen ervoor om de combinatie van deze twee te gebruiken. Met de komst van sociale media is het in ieder geval wijs om rekening te houden met de profielfoto maten van deze media. Een breed logo bestaande uit meer dan 10 letters is lastig te verwerken in een kleine vierkante avatar voor je Facebook bedrijfspagina. Hiervoor is een symbool of beeldmerk functioneler. Aan de andere kant zal een heel symbolisch logo met weinig tekstuele uitleg het weer matig doen op bedrukte relatiegeschenken als bijvoorbeeld aanstekers of pennen. Hier biedt het woordmerk vaak meer kansen. Het is daarom belangrijk om de vorm of de combinatie van vormen goed te overdenken.
– Denk na over de toepassingen van je logo
– Kies voor woord of beeldmerk of de combinatie van deze twee.
5. Kies je kleuren
Nadat je hebt nagedacht over de juiste vorm is het belangrijk om na te denken over het kleurgebruik in je logo. Kleuren kunnen de sfeer bepalen en kunnen belangrijke aspecten van je logo accentueren. Door contrasterende kleuren te gebruiken kun je dit accent ook nog eens versterken. Kleuren die contrasteren staan tegenover elkaar in de kleurencircel. Een voorbeeld: Blauw staat tegenover Oranje en Rood staat tegenover Groen. Naast de contrasten uit de kleurencircel zijn er nog andere kleuren die elkaar versterken. Denk bijvoorbeeld aan zwart en geel (gevaar, warning) en rood en wit (Ajax, Feyenoord, PSV).
Ook kan de kleurkeuze bewust gericht zijn op de portemonnee van je doelgroep. Blauw-geel en rood-geel kunnen de associatie oproepen van budget of goedkoop. Hier hebben bedrijven als Zeeman, Wibra, Lidl, Aldi en Scapino hun strategie in de basis op gebaseerd. Kleuren zoals zwart en goud worden geassocieerd met luxe en met deze kleuren zal je merk dus ook geassocieerd worden met een duurdere prijscategorie.
Indien je er niet helemaal uit komt betreft de kleur voor je logo dan is het raadzaam om weer terug te gaan naar de onderzoeksfase of de resultaten uit je onderzoek er nog eens bij te nemen.
Houd er te allen tijde rekening mee dat de kleuren op je beeldscherm anders zijn dan de kleuren van drukwerk of printers. De kleuren op een beeldscherm zijn gebaseerd op Rood, Geel en Groen omdat een monitor dit simpelweg gebruikt om andere kleuren mee te tonen. Geprinte kleuren zijn gebaseerd op Cyaan, Magenta, Geel en Zwart.
Ontwerpers kennen doorgaans de juiste kleurcombinaties bij de juiste markt. Ook hebben ze verstand van digitale kleuren (RGB) en drukwerk-kleuren (PMS) en (CMYK). Kies je voor uitbesteding van je logo dan zit je doorgaans op kleurgebied wel goed.
4. Houd het simpel
Keep it simple, een veelgehoorde kreet.. en terecht! Het is belangrijk om het simpel te houden. Vermijd poespas en tierelantijn. Alle losse elementen leiden af van de kernboodschap die je wilt overdragen. Door het eenvoudig te houden blijft de boodschap beter achter in het menselijk brein. Bovendien zijn kleine delen lastig te reproduceren voor uitvoerders zoals bestickeraars of werkkleding bedrukkers. Vaak is het schrappen van details nuttiger dan het toevoegen van details aan het logo. Voor het logo van bijvoorbeeld een speeltuin hoef je niet de schommel, de wip en het klimrek af te beelden als enkel de wip volstaat voor een krachtige boodschap.
– Schrap onnodige elementen.
– Ga na of je logo nog aansluit op de kernboodschap.
3. Maak het schaalbaar
Je logo moet zowel offline als online goed uit de verf komen. Daarom is het van groot belang dat je logo schaalbaar is. Het logo moet in het allerkleinste en op het allergrootste niveau bruikbaar en herkenbaar zijn. Het moet meeschalen van je desktop website naar de website voor mobiel. Een goede tip hierbij is om er voor te zorgen dat je weinig dunne lijnen gebruikt. Dunne lijnen kunnen op beeldschermen slecht herkend worden. Zorg dan ook dat je gebruikt maakt van stevige letters met opvulling van de letter. Dit voorkomt vervorming van de letters wanneer deze omgezet worden tot pixels op je beeldscherm. Kwaliteit en scherpte op elk formaat is te garanderen door het gebruik van vectoren. Vectoren behouden namelijk hun resolutie bij het opschalen naar een groter formaat. Dit komt omdat vectoren niet zijn opgebouwd uit pixels maar uit wiskundige calculaties. Dat klinkt allemaal lastiger dan het in werkelijkheid is. Wanneer je logo is aangeleverd als .AI,.EPS of .SVG dan ben je vrijwel zeker in het bezit van een vector logo. Vraag nadrukkelijk om vector bestanden bij je ontwerper, dan weet je zeker dat je goed zit. Voor websites is het zeer aan te raden het SVG bestandsformaat te gebruiken.
2. Kies het juiste lettertype (font)
Iedereen kan een origineel hand-made logo waarderen. Helaas is deze manier vaak duur en tijdrovend. Gelukkig heb je de mogelijkheid om lettertypes ( de gebruikerslicentie ) te kopen en deze te verwerken in je logo. Je logo staat of valt vaak met de keuze voor het juiste lettertype.
Gebruik je veel ronde vormen in de symboliek van het logo dan is het af te raden om een ontzettend kubistisch (vierkantig) lettertype te nemen. En zo werkt het ook andersom. Heb je een erg kubistisch ontwerp dan is het af te raden om rondvormige fonts in te zetten voor jouw logo. Wij merken dat zelfs de grote bureaus op het gebied van typografie vaak de mist in gaan. Zoals al vermeld is de licentie voor een font enorm belangrijk. Dit voorkomt boetes voor misbruik van rechten van de ontwerper van het lettertype. Buiten betaalde lettertypes zijn er ook veel gratis fonts verkrijgbaar voor degene die goed zoekt.
1. Maak een logopack
Door al je logo bestanden te bundelen tot één gestructureerde map kun je sneller werken met leveranciers en grafische verwerkers. Je kunt jezelf als ondernemer veel tijd besparen door al je bestandsformaten in een folder te bewaren. Bij Logospot noemen wij dit het logopack. Een bestickeraar vraagt bijvoorbeeld je .EPS logo maar het is gemakkelijker om deze partij het gehele pakket toe te sturen als gezipte map. Zo blijft je eigen mapstructuur geordend en kan je snel inspelen op vragen van verwerkende partijen.
– Zet al je logo bestanden in één folder (map)
– Maak een ZIP (gezipte map) met deze bestanden voor snel en gemakkelijk delen met anderen
Heb plezier, de allerlaatste tip! Het ontwikkelen van een passend logo voor je bedrijf is een leuke bezigheid met een dynamisch proces. Wanneer het proces vordert komen ideeën steeds meer tot leven. Dit geeft energie en nieuwe moed om met je bedrijf verder te gaan. Kom je er toch niet helemaal uit en wil je een professioneel logo laten maken, klik dan op de button hieronder!