De maan is een van de weinige buitenaardse zaken die wij mensen met het blote oog kunnen zien. Ondanks de zichtbare aanwezigheid heeft de mysterieuze maan nog altijd een geheimzinnig karakter en beweegt het mens en dier bij een volle maan of een maansverduistering.
De maan, in het latijn ook wel Luna genoemd wekt ondanks de landing van NASA in 1969 en Armstrongs beroemde tekst; “that’s one small step for man, one giant leap for mankind” nog altijd onze interesse en verbazing. Het is daarom ook niet zo gek dat bekende merken hier graag nog eens mee zouden experimenteren.
Coca-Cola logo op de maan
Het is einde van de 20e eeuw, één jaar voor de eeuwwisseling. Marketing manager Steve Koonin geeft in opdracht van Coca-Cola verschillende wetenschappers de opdracht om onderzoek te doen naar het projecteren van het Coca-Cola logo op de maan.
De frisdrankgigant geeft in 1999 veel geld uit aan om de haalbaarheid van het idee te onderzoeken. Het bedrijf komt uiteindelijke tot de conclusie dat het enorm sterke lasers nodig zal hebben om de klus te klaren en dat de federale regering hen hier geen toestemming voor zal geven in verband met de mogelijkheid van een interventie van het vliegverkeer.
In datzelfde jaar laat ook The New York Times een onderzoek doen naar de haalbaarheid van het gewaagde plan van Coca-Cola. Het begrip moonvertising (advertising on the moon) is geboren. Om een dergelijke logo projectie op de maan tot stand te brengen dient ten eerste een afstand van 240.000 mijl overbrugt te worden met laserlicht. Om de projectie zichtbaar te maken voor het menselijk oog moet een oppervlakte dient een formaat ter grootte van de helft van het continent Afrika belicht te worden. Hiermee heb je ongeveer een idee hoe krachtig en veelzijdig deze lasers in de praktijk moeten zijn.
Het blijkt dus praktisch onmogelijk om op de maan een merklogo te projecteren. Toch komt 9 jaar later in 2008 de bal weer aan het rollen als het merk Rolling Rock Beer claimt een campagne te realiseren bij een volle maan op 21 maart wanneer de afstand tot de aarde het kortste is. Het blijkt een hoax en ondanks dat het bedrijf veel aandacht wist te genereren kwam er op die 21 maart geen logo op de maan.
Pepsi ook naar de maan..
Ook de sterkste tegenhanger van Coca-Cola doet een duit in het zakje. In 2012 gaat op social media het gerucht dat Pepsi in Iran een campagne lanceert met het idee dat zij hun logo op de maan gaan projecteren. Duizenden Iraniërs komen op zaterdag 9 juni tezamen om het fenomeen te aanschouwen. Wederom blijft het aardig donker op de maan. Het gerucht was vals maar als protest drinken vele Iraniërs daarna Coca-Cola.
Het lijkt een kwestie van tijd voordat de techniek zover is dat het mogelijk is om een logo op de maan te projecteren. Of we dit als mensheid moeten willen is maar de vraag. Ondanks dat drie bedrijven er niet in slaagden om het te doen zorgt het er wel voor dat men jaren later nog altijd over hun logo en hun stunt blijven praten.
Over Logospot.nl
Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl