Er is één ding dat bijna alle meest succesvolle films ooit gemeen hebben: Een tot de verbeelding sprekend logo. Het zijn die beroemde film logo’s die je overal terug ziet. Op posters, Tshirts, bekers, en noem maar op. En meestal zijn ze bij de eerste glimp al herkenbaar.
Knallende kleur combinaties, indrukwekkende iconen, en brede stoere letters zijn veelal de succesvolle ingrediënten van dit soort beroemde film logo’s. Logo’s waarvan je de tekst eigenlijk niet eens meer hoeft te lezen, omdat je onbewust al weet om welke film het gaat. In dit artikel bespreken we tien van de meest iconische, herkenbare en beroemde film logo’s ooit.
In 1968 verscheen de eerste Planet of the Apes in de bioscoop, gebaseerd op het gelijknamige Franse boek uit 1963. De poster voor die eerste film, en daarmee ook het logo, werd ontworpen door de Amerikaanse schilder en kunstenaar John Alves. Hij zou uiteindelijk meer dan 135 filmposters ontwerpen, en Planet of the Apes was één van zijn eerste ontwerpen. Vandaag de dag bestaat de franchise uit meerdere films, strips, boeken en animatiefilms, en het beroemde film logo is hier veelal op te zien.
Sadamitsu “S. Neil” Fujita was een Amerikaanse grafisch ontwerper die bekend stond om zijn innovatieve boekomslag en platenhoes ontwerpen. Het beroemde logo horend bij de iconische serie van gangster films ontwierp hij al in 1969 voor het boek waarop de film The Godfather uit 1972 werd gebaseerd. Aanvankelijk wilde filmstudio Paramount het logo niet gebruiken voor de film, maar regisseur Francis Ford Coppola hield zijn poot stijf en stond erop dat het nu zo beroemde logo ook aan de film verbonden zou worden.
In 1987 spatten de vonken van het scherm toen Jennifer Grey en Patrick Swayze de hoofdrollen vertolkten in Dirty Dancing. Hun gezamenlijke dans pose op de poster is al net zo iconisch als de inmiddels welbekende sexy paarse letters van het onderstreepte logo. Dit film logo is sindsdien zo beroemd geworden dat de meeste mensen het feilloos herkennen, zelfs zonder Jennifer en Patrick ernaast en wanneer het in andere kleuren wordt getoond.
Dit heerlijke vrolijke en kleurrijke logo wordt sinds het verschijnen van de animatiefilm Toy Story in 1995 wereldwijd onfeilbaar herkend door jong en oud. Het werd ontworpen door grafisch designer Susan Bradley in de zes jaren dat zij als ‘lead designer’ werkte bij The Walt Disney Company. Inmiddels bestaat de Toy Story franchise uit meerdere animatiefilms, korte films, televisieseries, computerspellen en natuurlijk enorm veel merchandise en speelgoed, waarop het herkenbare olijke logo meestal te zien is.
De eerste Ghostbusters film verscheen in 1984 en is sindsdien een wereldwijd cultureel fenomeen geworden. Het iconische logo bestaat uit een grappig weergegeven spook dat zijn hoofd door een ‘verboden’ symbool steekt. Het unieke aan het logo is dat het in één oogopslag de inhoud van de film perfect weergeeft, namelijk veel spoken en veel humor. Het logo werd ontworpen door kunstenaar Michael C. Gross en VFX artist Brent Boates.
Met het verschijnen van de eerste Star Wars film in 1977 zouden science fiction films en dat genre nooit meer hetzelfde zijn. Logo ontwerpster Suzy Rice was verantwoordelijk voor het logo, en in een interview onthulde zij ooit dat George Lucas haar had gevraagd om het ontwerp zeer fascistisch en intimiderend te maken. Daarbij zou het logo zich moeten kunnen meten aan dat van het bekende Amerikaanse telecombedrijf AT&T. Het logo verscheen met elke nieuwe film in diverse kleuren, maar de zwarte kleur bleef en heeft altijd het oneindige universum gesymboliseerd.
Het Jaws logo heeft niet veel om het hand, het bestaat eigenlijk simpelweg uit vier dikke rode letters. Toch is het één van de meeste beroemde film logo’s dat uit duizenden wordt herkend. Het werd ontworpen door de Amerikaanse kunstenaar Roger Kastel voor de boekomslag van het gelijknamige boek uit 1974, waarop de film werd gebaseerd. Het oorspronkelijke olieverf schilderij verdween ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw nadat het de ronde maakte om in diverse boekenwinkels vertoond te worden. Tot enkele jaren voor zijn dood deed Kastel meerdere onsuccesvolle pogingen het originele werk terug te vinden. Tot op de dag van vandaag is onbekend of het nog bestaat en wie het mogelijk in zijn of haar bezit heeft.
Eén van de meest beroemde film logo’s aller tijden is dat van James Bond, de geheim agent die het onderwerp is van een lange serie van spionage films. Het logo werd geïntroduceerd met de eerste James Bond film Dr. No uit 1962. Met bijna elke nieuwe film werden er wat genuanceerde aanpassingen gedaan aan het logo, maar de algemene look en het ontwerp zijn altijd hetzelfde gebleven. Het logo is gebaseerd op Bond’s bijnaam 007.
Met het verschijnen van Jurassic Park in 1993 zouden special effects in films nooit meer hetzelfde zijn. De film werd grandioos ontvangen en ontving wereldwijd ontelbare prijzen, en is sindsdien uitgegroeid tot een absolute filmklassieker. Grafisch ontwerper Chipp Kidd ontwierp het herkenbare logo. Om inspiratie op te doen bezocht hij eerst het American Museum of Natural History in New York om dinosaurus beenderen te bestuderen. De basis voor het logo, hoe ongelooflijk ook, kwam tot stand door het simpelweg overtrekken van een foto uit een boek over dinosaurussen. Met elke nieuwe Jurassic Park film werden er kleine aanpassingen gedaan aan het logo, maar de algemene look en vormgeving bleef gelijk.
Het meeste iconische symbool uit de Back to the Future reeks van drie films is ongetwijfeld de auto van het merk DeLorean. Maar op de tweede plaats komt het onmiskenbare logo. Sinds het verschijnen van de eerste Back to the Future film in 1985 staat de specifieke vorm en kleuren van de letters in combinatie met het terug wijzende pijl symbool synoniem voor tijdreizen. Ontelbare variaties op het logo worden (meestal onofficieel) gebruikt voor van alles wat terugblikt op het verleden.
Over Logospot.nl
Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl