Innovatie staat voor veel bedrijven hoog in het vaandel. Immers, zonder te vernieuwen kan je als bedrijf niet overleven in het huidige economische landschap. Producten, diensten, look and feel. Regelmatig mag het gehele assortiment een nieuw jasje proberen. Soms zit die jas als gegoten. Een andere keer blijkt deze jas toch van een verkeerde maat. In dit artikel vertellen we je over de leukste veranderingen in bekende logo’s. Dit is de top vijf leukste logo evoluties!
Lego
Lego, wie kent de wereldberoemde blokjes niet. Ze doen pijn als je er op gaat staan, maar toch blijft het een van mijn meest favoriete merken op onze aardbol. Lego begon in 1916 als een houtbewerkingswerkplaats in het Deense stadje Billund. Na diverse vernieuwingen werden de stapelbare blokjes razend populair in Europa en de Verenigde Staten. Ook de identiteit van Lego ging regelmatig op de schop. Zo bleef het merk de aansluitingen met de steeds volwassen wordende doelgroep behouden.
Pepsi
De een kan er wel een vat van leeg, de ander drinkt er liever geen druppel van. Je hebt echte Pepsi liefhebbers en je hebt mensen die zweren bij de tegenhanger Coca Cola. De eeuwige strijd tussen beide merken begon dan ook met een soortgelijk logo. Rond begin 1900 sierden de eerste letters de Pepsi-cola etiketten in menig kruidenierszaak. Naarmate de jaren verstreken werden de letters boller, meer gestroomlijnd en over het algeheel minimalistischer. In de tweede wereldoorlog werd de kleur blauw toegevoegd aan het logo om zo de troepen overzee te steunen in hun strijd tegen het rood van de Nazi’s.
In de decennia na de oorlog kreeg het merk Pepsi nog diverse facelifts en werd het merk tot wat het vandaag is.
BP
Ik hoef niet te tanken schat! Maar we gaan toch even langs de BP voor een blik op het nieuwe logo aan de gevel van het tankstation. BP, also known as Beyond Petroleum, also knows as British Petroleum. De engelse olieboer vond rond de afgelopen eeuwwisseling dat het tijd was voor een nieuwe uitstraling. Het nieuwste logo van BP is een afgeleide van Helios, een Griekse zonnegod met een groene uistraling. Ook verwijst het nieuwe logo naar de zonnebloem. Een veelzijdige energiebewuste plant. Door een olieramp in de golf van Mexico stond het bewustzijn van BP wereldwijd ter discussie. Misschien tijd voor een nieuw logo?
Peugeot
De leeuw van Peugeot, we laten hem niet in zijn hempie staan! Wereldwijd zijn er veel merken die pronken met een krachtige leeuw. Het merk peugeot en de leeuw heeft al van vele gedaantes gewisseld. Daarom mag dit merk dan ook niet ontbreken in deze logo top vijf. In 1905 begon het bedrijf met een uitgebreide versie van een leeuw in een gouden Jugendstil achtig beeld. Zegt u het maar, kunst- of kitsch? Naarmate de jaren verstreken nam de leeuw een verhoudingsgewijs een prominentere plek in het beeldmerk in. Recentelijk evolueerde het logo weer, door de komst van elektrische auto’s. Op naar de toekomst, Rawrr!
Renault
Franse automerken blijken aanvoerder in het veranderen van het merk. Ook autobouwer Renault veranderde al meermaals het Logo. Vandaag de dag herkennen we de ruit op de motorkap als Renault. Het automerk was echter niet altijd vierkant. In 1900 startte het merk met een ovaal en tot 1925 werd ook de cirkel gebruikt om het logo te duiden. Het merk renault had in 1919 zelfs een tank in het logo. Vanaf 1925 hanteert Renault standvastig de vorm van een ruit.