Iedereen weet dat logo’s zorgen voor herkenbaarheid en consistentie. Inmiddels zitten logo’s van
organisaties waar we veel mee geconfronteerd worden zo goed in ons geheugen, dat we ze nauwkeurig kunnen beschrijven. We weten bijna altijd welke kleuren erin zitten, waar de letters
staan en welke vormen erin verwerkt zitten. Hoewel logo’s bij consumenten vaak top-of-mind zitten,
weet niet iedereen wat de organisatie achter het logo nu wil uitdragen. Om die reden laten
organisaties wel eens logo’s maken met een geheime boodschap erin. Alleen wat wil men nu
bereiken met zo’n geheime boodschap en waarom is het belangrijk? In deze blogpost gaan we verder
in op geheime boodschappen in logo’s en de waarde daarvan.
Van punt A naar punt B
Om een introductie te geven van de geheime boodschappen die zich in logo’s bevinden gebruiken we
een aantal bekende voorbeelden. De eerste organisatie die een logo heeft ontworpen met een
opvallende, maar toch geheime boodschap is FedEx in samenwerking met ontwerper Lindor Leader.
FedEx is een grote internationale wereldspeler op het gebied van transport. Zij vervoeren diverse goederen via de grond, via de zee en via de lucht.
Wanneer je kijkt naar het logo van FedEx lijkt het eigenlijk vrij simpel. Het eerste deel van het woord
is blauw en het tweede deel is oranje. Toch is niets wat het lijkt. Probeer maar eens te focussen op
de ruimte tussen de E en de X. Hierin is duidelijk te zien dat er een pijl in het midden zit. Deze pijl
staat gelijk aan het kernconcept van FedEx, namelijk het vervoeren van goederen van punt A naar
punt B. Deze geheime boodschap is niet alleen erg onopvallend verwerkt, maar draagt ook bij aan
datgene waar de organisatie voor staat.
Life’s is Good?
De volgende grote speler die we behandelen is LG. Deze afkorting is oorspronkelijk ontstaan vanuit de naam
Lucky Goldstart, wat tot 1995 de naam was die de organisatie hanteerde. Op dit moment claimt LG
dat de afkorting staat voor de reclameslogan ‘Life’s Good’. Het logo van LG is voor velen van ons
wellicht minder bekend dan bijvoorbeeld Coca Cola of Apple, maar zegt zeker iets over het merk zelf.
Vanaf het moment dat LG het logo liet maken is er goed nagedacht over de samenstelling. Ieder
persoon kan concluderen dat het logo van LG lijkt op een lachend gezicht, maar zie je ook dat de
letter ‘L’ en de letter ‘G’ hierin zijn verwerkt? De samenstelling van deze letters en het gezicht zorgt
voor een eenduidig beeld. Naast het eenduidige beeld draagt het logo ook bij aan de kernboodschap
van LG. Zoals we al eerder hadden benoemd is LG dus een afkorting van ‘Life’s Good’. Het lachende
gezicht herinnert de consument aan deze slogan en roept positieve gevoelens op.
Allerlei logo’s in één!
Om te laten zien dat dit fenomeen niet alleen in het buitenland plaatsvindt, zoomen we even in op
ons kleine kikkerlandje. Hier zijn namelijk ook goede voorbeelden te vinden van organisaties die
graag een logo met een geheime boodschap laten maken. Denk bijvoorbeeld eens aan Unilever.
Waarschijnlijk herken je het logo uit duizenden, maar heb je al eens iets specifieker naar het ontwerp
van het logo gekeken? Of Unilever dit ooit heeft uitbesteed aan een ontwerpbureau of dat ze dit zelf
hebben ontworpen, kunnen we helaas niet beantwoorden. Het is echter wel duidelijk dat er lang
over het logo is nagedacht. De U-vorm van het logo zorgt ervoor dat Unilever overal herkenbaar is.
Daarnaast is Unilever uiteraard een erg grote organisatie die fungeert als paraplumerk over heel veel
andere merken en producten. Aangezien Unilever een erg breed en scala heeft aan producten, vindt
de organisatie het belangrijk om dit terug te laten zien in hun logo. De U-vorm is namelijk
opgebouwd uit maar liefst 24 symbolen. Deze symbolen vertegenwoordigen stuk voor stuk een
productcategorie uit de organisatie. Zo staat het ‘T-shirt’ symbool rechtsonder in het logo
bijvoorbeeld voor schoon wasgoed, er goed uitzien en zelfverzekerdheid en de vis onderin
symboliseert bijvoorbeeld vers eten, de zee en de bronnen van de natuur. Zoals Unilever het zelf zegt
weerspiegelt het logo de kernwaarden van Unilever.