logo: Woord & Beeldmerk

In deze blog geven we je uitleg over het woord en beeldmerk van een logo. We merken dat deze termen vaak fout gebruikt worden en ook door elkaar heen worden gebruikt in het ontwerp proces van het logo.

Met de kennis uit dit artikel geven we je handvatten voor het overleg met je logo ontwerper. Door de juiste woorden te kiezen worden fouten voorkomen en dit kan veel tijd en geld besparen in het design proces.

Bij deze uitleg van de termen woordmerk en beeldmerk nemen we als voorbeeld de organisatie McDonald’s. Omdat deze wereldspeler zichtbaar is op meerdere niveaus van marketing is dit een goed merk om te gebruiken als voorbeeld. De fastfoodketen maakt gebruik van bijna alle methoden die beschikbaar zijn om hun producten bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Niet lang na de start in Nederland in 1970 kwamen de eerste mega pilaren naast de snelweg te staan met de gele ‘M’ die hoog in lucht als blikvanger diende.

De mensen wisten niet wat ze zagen, het zal me niet verbazen als deze vorm van reclame ooit voor een kop- staartbotsing heeft gezorgd. De keten maakt nog steeds goed gebruik van deze manier van outdoor signing. Maar niet alleen op de snelweg kan je niet om Macdonalds heen. Het bedrijf gebruikt televisie spotjes, mailing, bannering, tracking en nog veel meer om er voor te zorgen dat we een hapje komen nemen van de nieuwste royal burger etc.

De onderneming met de gele ‘M’ heeft zelfs een stichting die langdurig zieke kinderen in het ziekenhuis een hart onder de riem steekt, om vervolgens, bij beterschap de ouders te overtuigen de adertjes naar het hart weer te smeren met hamburgers en milkshakes. Goodwill zullen we maar zeggen. Aan de hand van MC Donalds leggen we de volgende begrippen even voor je uit:


Woordmerk:
Het woordmerk betreft in veel gevallen de naam van het merk. In enkele gevallen betreft het een subproduct van een organistie. Bij MCdonals heb je bijvoorbeeld de woordmerken McDonalds, Ronald Mcdonald Kinderfonds, maar ook subwoordmerken zoals Mckroket, McFlurry en McDrive.
Al deze woorden zijn geregistreerd en beschermd. Ook zijn deze woordmerken allen visueel uitgewerkt. Je hebt vast wel een beeld in je hoofd hoe het woord McDrive er fysiek uit ziet.
Het beeld zal niet exact honderd procent kloppen met de werkelijkheid maar je hersenen weten dat het niet opgemaakt is in comic sans en ze weten ook dat het niet de kleur roze of mintgroen heeft.

Beeldmerk:
Het beeldmerk is meestal het meest herkenbare gedeelte van de organisatie. Vaak is dit de kern van het logo, de swoosh bij Nike of in het geval van het voorbeeld de bekende gele ‘M’ van MCdonalds. Het beeldmerk bevat vaak de kern van de organisatie. Deze kern is vertaald naar een visuele expressie zoals een symbool of icoon. Het is belangrijk om hierin uniek te zijn en het te laten kloppen met de verwachtingen van de doelgroep.

Mensen zouden het raar vinden als je nu een broodjeszaak zou beginnen met een gele ‘M’ op de gevel. Buiten dat Mcdonals je waarschijnlijk aan zou klagen zou het niet werken bij je doelgroep en komt de zaak nooit van de grond. Sommige merken bestaan enkel uit het woordmerk alleen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan CocaCola Netflix, Skype en Mango

woord en beeldmerk logo

Tot slot:

Andere merken gebruiken het woord- en beeldmerk samen in één combinatie. McDonalds zet de gele ‘M’ regelmatig boven het woordmerk macdonalds. Het eindhovense merk Philips gebruikt op haar TV’s enkel het woordmerk PHILIPS. Op de doos die om de TV zit gebruiken ze vaak het woord en beeldmerk beiden. Veel bedrijven hebben regels opgesteld over hoe er met deze variatie omgegaan dient te worden. Deze regels zijn opgenomen in het huisstijlboek, merkboek of lookbook.

In de praktijk zie je dat enkel bedrijven die al jaren naam hebben gemaakt het beeldmerk of woordmerk weg kunnen laten. Door de permanente dominate aanwezigheid in onze maatschappij is het makkelijk voor consumenten om het woordmerk te herkennen zonder het beeldmerk en andersom. Als ik nu een hamburgertent begin met de letter D dan zal dit weinig herkenning oproepen bij consumenten en zal ik waarschijnlijk geen burger verkocht krijgen. Ik kan nog zo’n lekker vlees serveren, zonder herkenning zal het niet aan slaan bij het grote publiek. Een goed logo bestaande uit een woordmerk en beeldmerk is dus essentieël voor het verkopen van veel hamburgers.

Ben jij nu niet actief in de fastfood industrie en verkoop je in jouw geval schoenen, fitnessabbonnementen of uitvaartverzekeringen maar ben je wel op zoek naar een sterk woord en beeldmerk? Neem dan contact op met logospot.