Hoe het merk Apple “Positive Friction” gebruikt in het verpakkingsontwerp voor een nog betere klantervaring.
Dat Apple een meesterlijk merk is in het ontwerpen van producten wisten we al. iPhones, iMacs iPads & Pods doen het al decennia lang goed bij alle generaties gebruikers vanwege hun eenvoud maar toch stijvolle uiterlijk en simpele maar toch krachtige interfaces en software. De optimalisatie stopt hier echter niet. Daarom nemen we je in dit artikel mee in hoe Apple de marketingtechniek “Positive Friction” gebruikt in hun verpakkingen voor een nog betere klantervaring. Je leert wat Positive Friction is en hoe jij het kunt toepassen.
Wat is Positive Friction?
De marketingterm Positive Friction is nog niet zo wijd bekend en omarmd door marketeers. Tijd om daar verandering in te brengen. Soms kan Positive Friction ook wel aangeduid worden als Controlled Friction. Bij Positive Friction worden er bewust een aantal stappen of obstakels toegevoegd aan de klantreis (customer journey) om de gebruiker een positief gevoel te geven of te behoeden van een fout.
Online en offline toepasbaar
Het gave van Positive Friction is dat het zowel online als offline toegepast kan worden. Online kan het in de klantreis worden ingebouwd om de gebruiker stil te laten staan bij een belangrijke actie.
Denk bijvoorbeeld aan momenten waarop zaken onomkeerbaar worden (of heel lastig terug te draaien) de eindknop met “nu boeken” bij het boeken van een vakantie, een grote geldtransactie, het voorkomen van het dubbel betalen van een Tikkie of het versturen van een mailtje zonder de bijlage in Outlook.
Ook offline kan dit principe toegepast worden om spannende of interactieve momenten te verlengen of gebruikers te belonen voor hun geduld. Wat is immers een pretpark-attractie zonder de voorpret van de wachtrij?
De verpakking van een Apple iPhone
Apple spendeerde duizenden uren aan het verbeteren van de verpakking van de Iphone. Geheel in de lijn van het merk moest deze verpakking minimaal en elegant zijn. Bij de introductie van de eerste iPhone registreerde het Amerikaanse merk van Steve Jobbs meer dan tweehonderd patenten. Sommigen daarvan specifiek van de doos waarin de iPhone zit.
Dit aangevraagde patent ging namelijk over iets dat ze Apple “Air-Pocketing” noemen. Dit is simpel gezegd het effect van de doos die precies de de juiste hoeveelheid lucht open laat om wrijving te creëren wanneer je hem opent. Dat betekent dat je de verpakking niet te snel kunt openen. Het langzame geluid dat je hoort, zorgt voor een dramatische pauze wanneer je nieuwe toestel wordt onthuld. Het gebruik van “Positive Friction” dus.
Apple wist dat de verpakking zeer belangrijk was voor het merk. Het is het laatste wat mensen voelen voordat ze hun telefoon zien en men wilde zeker een onvergetelijke unboxing ervaring creëren.
De verpakking van een Apple iPhone
Apple spendeerde duizenden uren aan het verbeteren van de verpakking van de Iphone. Geheel in de lijn van het merk moest deze verpakking minimaal en elegant zijn. Bij de introductie van de eerste iPhone registreerde het Amerikaanse merk van Steve Jobbs meer dan tweehonderd patenten. Sommigen daarvan specifiek van de doos waarin de iPhone zit.
Dit aangevraagde patent ging namelijk over iets dat ze Apple “Air-Pocketing” noemen. Dit is simpel gezegd het effect van de doos die precies de de juiste hoeveelheid lucht open laat om wrijving te creëren wanneer je hem opent. Dat betekent dat je de verpakking niet te snel kunt openen. Het langzame geluid dat je hoort, zorgt voor een dramatische pauze wanneer je nieuwe toestel wordt onthuld. Het gebruik van “Positive Friction” dus.
Apple-baas Steve Jobbs wist dat de verpakking zeer belangrijk was voor het merk. Het is het laatste wat mensen voelen voordat ze hun telefoon zien en men wilde zeker een onvergetelijke unboxing ervaring creëren.