Trends in visuele communicatie veranderen ieder jaar. Veel van deze veranderingen weerspiegelen de normen en waarden van de maatschappij. Een veelgehoorde politieke term die voorkomt uit de pandemie is build (back) better. Zelfs voor het vak van visuele communicatie is het zaak om beter te bouwen en nieuwe dingen te omarmen. Echter, waar we nieuwe digitale wegen inslaan door middel van blockchain en NFT’s zien we ook oude patronen en vormen uit eerdere tijdperken die terugkeren. Deze 5 logo design trends voor het jaar 2022 helpen je om visueel bij de tijd te blijven en beter te bouwen.
Het vervormde logo is een van de belangrijkste trends die we terug gaan zien in het jaar 2022. Vorig jaar kondigde deze trend zich al aan. In diverse media konden we al zien dat vrije vormen meer ruimte kregen. Wellicht een onderbewuste tegenhanger van de toenemende corona regels en restricties. Wat bijvoorbeeld te denken van de Nederlandse gelegenheidsband The Streamers met zangers als Danny Vera, Nick & Simon, Maan, Davina Michelle en anderen. Het logo van The Streamers heeft al die eigenzinnige vorm waar veel merken in 2022 op zoek naar zullen zijn.
Gelukkig kunnen grafisch ontwerpers deze trend gemakkelijk de baas blijven. In het programma Adobe Illustrator zijn lettertypes (fonts) gemakkelijk te buigen en bollen met het de functie “Kromtrekken”. Kies in het dropdown menu voor het kopje effect en kies daarna de optie kromtrekken. In dit menu kies je een van de vele vervormingsopties zoals Boog onder, Boog Boven, Schelpvorm, Visoog, Buigen etc.
Naast vervormingen zijn ook lagen een belangrijke trend dit jaar. Het gebruiken van geometrische vormen, lettertypen en kleurmengsels op elkaar zorgt voor veel verrassingen. Waar een beeldmerk en woordmerk onder de noemer clean design in het vorige decennium in bijna alle gevallen naast (op een blanco achtergrond) naast elkaar getoond werden mag je nu dus lekker stacken en layeren.
Het maken van een gelaagd ontwerp met meerdere elementen bovenop elkaar kan erg uitdagend zijn wanneer je naast digitale uitingen ook voor print aan de slag gaat.
In tegenstelling tot de versnellende digitalisering van de maatschappij is er een enorme hang naar nostalgie. De volwaardige volwassenen van nu zijn de kinderen van de jaren 90. Wereldwijd zijn er zo’n 1,8 biljoen millennials. Het is dan ook geen wonder dat de neignhties een enorme inspiratiebron vormen voor de mensen die nu aan de beurt zijn om te ondernemen, besturen en bepalen. Op het gebied van logo ontwerp en branding zien de we het rebelse karakter van de 90-s dus terug. Men is niet bang om felle kleuren af te wisselen met schaduwen (dropshadows) en outlines. Met een Nintendo Switch in zowat elke huiskamer waren onze ogen van veel gezinnen toch al gewent aan het neon paars en fluoride blauw van de gamecontrollers die afsteken ten opzichte van onze industriële salontafels waar vroeger alleen een saaie zwarte afstandsbediening lag.
Naast vervormingen zijn ook lagen een belangrijke trend dit jaar. Het gebruiken van geometrische vormen, lettertypen en kleurmengsels op elkaar zorgt voor veel verrassingen. Waar een beeldmerk en woordmerk onder de noemer clean design in het vorige decennium in bijna alle gevallen naast (op een blanco achtergrond) naast elkaar getoond werden mag je nu dus lekker stacken en layeren.
Het maken van een gelaagd ontwerp met meerdere elementen bovenop elkaar kan erg uitdagend zijn wanneer je naast digitale uitingen ook voor print aan de slag gaat.
Last but not least de vijfde logo trend voor 2022. Niet geheel toepasselijk bij het ontwerpen van een nieuw logo, maar zeker wel bij een re-branding traject, namelijk het teruggaan naar de basis. Veel merken passen deze trend (deels) toe en gaan terug naar hun roots. Authenticiteit voegt waarde toe aan de merkbeleving. Zo zagen we bijvoorbeeld Burger King vorig jaar bijvoorbeeld al terug gaan naar het logo uit zijn beginjaren. Ook de bekende Nederlandse voetbalclub Ajax koos er vorig jaar voor om het oude logo weer op het wedstrijdshirt te dragen. Waarschijnlijk gaan we dit in 2022 nog vaker meemaken!
Wil jij in 2022 een baanbrekend logo opleveren of laten maken dan kun je deze trends in je achterhoofd meenemen. Dit jaar is het toegestaan om los te gaan met typografie en deze te vervormen tot een uniek en ‘built back better’ woordmerk. Daarnaast is het ook geaccepteerd om dit in diverse (kleur)lagen te designen en een jaren 90 sausje te gebruiken. Ga je re-branden voor een bestaand merk dan mag je nog verder terug in de tijd duiken om de authenticiteit van het merk naar boven te halen. Allemaal heel erg vet, al moet de opdrachtgever er ook nog zo over denken.
Over Logospot.nl
Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl