Wie heeft het vroeger als kind niet geroepen? Kijk mama, kijk papa een luchtballon! Een luchtballon spreekt vaak tot de verbeelding. Dit type vliegmachine is misschien niet het eerste dat in je op komt bij het uitwerken van je marketingstrategie. In dit artikel geven we je daarom een inkijkje in deze unieke manier van reclame en proberen we een inschatting te maken van de kosten en opbrengsten van het tonen van je logo en huisstijl op een luchtballon.
Marketeers denken graag na over unieke manier om het logo van hun bedrijf in de picture te zetten. Wist je bijvoorbeeld dat Coca Cola ooit bijna de maan had gekocht om hun logo vanaf de aarde op te projecteren? Sommige ideeën blijven jarenlang op de plank liggen. Gelukkig is de luchtballon wél een realistische optie.
Ook op het gebied van afmetingen is de ballon uniek in zijn soort. Weinig billboards kunnen tippen aan de hoogte en de breedte van dit marketingmiddel. En wat te denken van de locatie en onvoorspelbaarheid. Een luchtballon laat zich altijd zien op een unieke plek op een onverwacht moment. Plots duikt de ballon daar op naast de rijksweg of achter die rij bomen.
Ballon reclame kan gezien worden als een uitstekend marketingmiddel voor de lange termijn. De ballon kan tijdens meerdere vluchten en evenementen worden ingezet. Dit middel is niet alleen in te zetten als knipoog voor het brede publiek. Je kunt de luchtballon juist ook inzetten voor hele specifieke doelgroepen. Neem je meest gewaardeerde zakenrelaties mee op een tripje door de wolken of zet een winactie voor een ballonvaart op voor je bestaande klanten via social media.
Beeld het je eens in: De warmrode zonsondergang op een mooie zomeravond met daarvoor jouw huisstijl die sprookjesachtig de hoofdrol inneemt. Een prachtplaatje voor de header van de volgende nieuwsbrief via e-mail. Wist je dat een luchtballon het meest gefotografeerde reclameobject is? Willekeurige fans die een foto van jouw ballon op facebook op instagram plaatsen met de hashtag #luchtballon. Het generen van unieke content op basis van je nieuwe ballon is een eitje.
Onder de slogan: “Deze zomer hangen good times in de lucht” lanceerde de fastfoodgigant McDonalds in de zomar van 2021 een campagne waarin een luchtballon centraal staat. In de video is te zien hoe een jongen op een scooter zijn bestelling vanaf een McDonalds restaurant snel en veilig tot zijn vrienden in de heteluchtballon weet te krijgen.
Uiteraard dien je als ondernemer of marketingmanager budget te reserveren voor deze ludieke manier van adverteren. Wie goed is voorbereid hoeft niet bang te zijn dat de kosten van deze uiting naar ongekende hoogtes stijgen (grapje). Maar wat kost de lancering van zo’n zwevend concept nu eigenlijk?
Productiekosten:
Allereerst moet de ballon in de huisstijl geproduceerd worden. De productiekosten op diverse websites komen uit rond de 25.000 euro.
Exploitatiekosten:
Omdat je zelf als ondernemer geen tijd hebt om met je klanten wekelijks te gaan vliegen komen bij de aanschaf van een luchtballon vaak explotatiekosten kijken onder de noemer “vaartkosten”. In dit contract spreek je met de rederij af hoe vaak je als bedrijf gebruik wilt maken van je eigen heteluchtballon en hoe vaak deze rederij het object in mag zetten voor vluchten met eigen particulieren. Samen maak je de balans op. In de praktijk kan dit neerkomen op een bedrag per vlucht of een totale bijdrage per jaar. Tel minimaal op 1000 euro per vlucht afhankelijk van de grote van de ballon en de mand.
Afschrijvingskosten:
Volgens één bedrijf in ballonvaarten gaat de ballon ongeveer 7 jaar mee. Hierbij is het goed om in gedachten te houden dat er in de herfst en winter waarschijnlijk niet gevlogen zal worden. De activiteit vindt plaats in het voorjaar en de zomer. Het doek van de heteluchtballon heeft volgens een ander bedrijf in ballonvaarten een levensduur van 600 uur. Hiermee schrijft een ballon van 25.000 euro minder dan 50 euro per vlucht af ( Rekensom: 25.000 / 600 = 41,667 ).
Zonder Google Analytics, SE Ranking, Looker of ander digitaal dashboard is het voor de echte cijfergestuurde organisatie lastig om de baten van dergelijke ballonvluchten te meten. Dus wat zijn nu de harde opbrengsten van jouw bedrijfslogo op een luchtballon? Gelukkig zijn er onderzoeken die de verwachtingen enigszins in kaart brengen.
Enkele statistieken uit een marktonderzoek in de ballonvaartindustrie:
Opvallendheid:
100% van de respondenten in het onderzoek gaven aan dat de luchtballon direct hun aandacht trok. 66% van diezelfde respondenten had aandacht voor het billboard en 58% van de onderzochten gaf aan dat hun aandacht werd getrokken door voertuigreclame van trams of bussen.
Heteluchtbalonnen zorgen voor opwinding. Onder de deelnemende respondenten maakte 90% een opmerking of praatje over het tafereel. Slechts 30% maakte ook een praatje over de reclame op het billboard of abri en 22% van de ondervraagden deed dit ook voor voertuigreclame.
Impact:
96% kon drie ballonnen noemen die zij hadden gezien.
25% kon drie reclameborden noemen en slechts 10% kon drie doorvoerreclames noemen. Terwijl de respondenten zich de namen herinnerden van de ballonnen die al drie jaar of langer niet meer in de lucht waren gezien.
Het vermogen van een heteluchtballon om een naam te presenteren
en de boodschap in het geheugen te houden is ongeëvenaard
door andere conventionele media.
Invloed:
Meer dan de helft van de ondervraagden zegt te stoppen en te kijken naar een ballon tijdens de vlucht. 33% zal een foto nemen. 15% zou de ballon volgen om te zien waar hij heen gaat.
Het is de enige vorm van reclame die interactie met de consument heeft.
Heteluchtballonnen overtreffen de standaard reclame
en worden een evenement. Door het verstrekken van entertainment
in de vorm van een sportevenement, een grotere impact
en retentie wordt gemaakt op de consument.
Doelgroepen:
Een opmerkelijk 100% opmerkingsvermogen bestaat bij mannen en vrouwen van 18-34 jaar en 35+!!! Vrouwen kunnen zich de ballon die ze zagen iets beter herinneren. Slechts 4% van alle ondervraagde respondenten kon drie ballonnen niet opnoemen. 100% kon er minstens twee opnoemen!
Heteluchtballonnen trekken de aandacht van de mensen wanneer ze varen. 75% van de ondervraagden heeft heteluchtballonnen vanuit de auto gezien. Ballonnen die over
de buitenwijken, kantoren en industriegebieden waren verantwoordelijk voor 50% van de gemaakte indrukken.
25% van de ondervraagden waren mensen die
bij recreatieve activiteiten.
Hoewel kinderen niet werden geënquêteerd, viel het op dat zij bij het zien van een
Luchtballon.
Bereik in stedelijk gebied:
In een stad van gemiddelde grootte met meer dan 250.000 inwoners zou de ballon door meer dan 50.000 mensen worden gezien. Bij een grote stad of een groot evenement zou dit aantal dramatisch toenemen.
Over Logospot.nl
Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl