Bijna elke Nederlander kent wel het logo van de NS (nationale spoorwegen). Wanneer je iemand vraagt om uit zijn hoofd het NS logo na te tekenen dan zal diegene vast een poging durven wagen. Een exacte replica blijft echter meestal uit. Het op eerste oog simpele lijnenspel van het logo blijkt toch vrij lastig na te tekenen. Maar hoe is dit beroemde logo nou eigenlijk tot stand gekomen?
Fusie Nederlandse Spoorwegen
De Nederlandse Spoorwegen kwamen in 1937 tot stand uit een fusie van diverse Nederlandse spoorwegbedrijven. Omdat de auto in die tijd nog lang niet voor iedereen betaalbaar was waren dit voor spoorwegbedrijven de gouden dagen. De trein was het vervoersmiddel.
Dit veranderde halverwege jaren zestig toen menig huishouden in de automobiel stapte en eigen vervoer betaalbaarder werd. Rond 1964 waren de winsten uit de gouden dagen dusdanig verdampt dat er een plan nodig was om de trein weer populairder te maken onder het volk. De verantwoordelijke werkcommissie kwam tot het besluit dat onder andere een duidelijke huisstijl bij moest dragen aan de groei van het merk Nationale Spoorwegen.
Deze huisstijlcommissie benaderde het logo ontwerpbureau Tell Design met de opdracht om het nieuwe logo en de huisstijl voor de NS te ontwerpen. De opdracht kwam terecht bij de toen nog jonge beroemde Nederlandse ontwerper Gert Dumbar die aan de start van zijn ontwerpcarriere stond.
Hoe het NS logo is ontstaan
Na meer dan duizend schetsen kwam het iconische logo tot stand. De letters N en S waren volgens Dumbar lastig te combineren tot een vorm. Dit komt omdat het einde van de letter N bovenin eindigd en het begin van de letter S onderin start. Het uiteindelijke logo werd geïnspireerd op de beweging van de trein. Het logo symboliseert het heen en weer rijden van de trein. Daarnaast was het belangrijk dat het logo op grote afstand en met hoge snelheid herkenbaar bleef.
De keuze voor de kleur geel van de treinen
Een van de meest opvallende aspecten van de huisstijl is toch wel de kleur geel van de treinstellen. Deze ontwerpkeuze. Volgens de visie van Dumbar waren stations in die tijd grauw en ongezellig. Met zijn gele treinen wilde hij dat er iets kleurrijks en flitsends binnen kwam rijden op de stations.
In eerste instantie was er weerstand vanuit de opdrachtgever en zelfs vanuit de machinisten die niet in een kanariegele locomotief rond wilde rijden. Deze weerstand maakte al snel plaats voor enthousiasme bij alle NS medewerkers.
Ook steek het blauwe logo sterk af op de gele ondergrond van de trein. Door dit kleurcontrast spring het logo er echt uit. Zou men bijvoorbeeld voor een wit logo op een gele achtergrond gekozen hebben dan krijgt het geel al snel de overmacht waardoor het logo ten opzichte van de trein verbleekt. De samenwerking tussen het geel en het blauw maakt de huisstijl compleet.
Eerste staatsbedrijf met een eigen huisstijl.
De transformatie uit het jaar 1964 zorgde ervoor dat de NS de eerste staatsonderneming zou worden met een eigen huisstijl. Nu we plusminus zestig jaar verder zijn heeft het ontwerp van Gert Dumbar weinig aan kracht ingeleverd. Nog steeds denderen de felgele locomotieven door het Nederlandse landschap en hebben de informatievoorzieningen op de stations de donkerblauwe kleuren. Toch heeft de NS met de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) uit 2018 het geel in de treintoestellen enorm verminderd. Of dit de juiste keuze is laten we door dit artikel in het midden..
Over Logospot.nl
Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl