Een goed ontworpen logo gaat jaren mee en doorstaat de diverse groeifasen die bedrijven kunnen ondergaan. Het voordeel van het hebben van een baan als logo ontwerper is dan ook dat jouw ontwerpen door generaties kunnen worden aanschouwd. Wellicht boekt het bedrijf van jouw klant veel successen en groeit het uit tot een wereldbedrijf. In dat geval krijgt het logo veel herkenning over de hele wereld. In dit artikel bespreken we enkele ontwerpers die een dergelijk succes hebben mogen meemaken in hun carrière.
5. Ruth Kedar – Ontwerper van het Google logo.
Sinds de start van Google in 1997 heeft het logo van de zoekgigant al diverse upgrades gehad. Zo is bijvoorbeeld het uitroepteken achter het woord Google na loop van jaren verwijderd en hebben diverse lettertypes de revue gepasseerd. Zo is het logo op dit moment van schrijven bijvoorbeeld schreefloos. Ondanks al deze veranderingen is het originele ontwerp van Ruth Kedar nog steeds goed te herkennen. Zo zijn de felle en uiteenlopende kleuren altijd bewaard gebeleven. De vraag blijft natuurlijk of Ruth Kedar zelf had durven voorspellen dat haar logo vandaag de dag tot één van de grootsten der aarde zou behoren. Waarschijnlijk niet.
4. Lindon Leader – Ontwerper FedEx logo
Nog niet zo groot in Nederland, maar daarbuiten zeker niet onbekend is FedEx. Ook het logo van de wereldwijde transportdienst is veel kenners niet ontgaan en is dan ook een veelgebruikt schoolvoorbeeld voor het gebruik van witruimte in combinatie met tekst. De creatie van Lindon Leader is zo bekend geworden omdat er tussen de achterste ‘E’ en de ‘X’ een witte pijl te zien is welke richting geeft aan het woord. Het straalt vooruitgang en intelligentie uit en sluit dan ook naadloos aan bij het innovatieve karakter van de bezorgdienst. Dit werk heeft Lindon tot een van de meest populaire logo ontwerpers ter wereld gemaakt.
3. Carolyn Davidson – Ontwerpster Nike logo
Dankzij de Amerikaanse ontwerpster Carolyn Davidson is dit logo een van de meest bekende symbolen ter wereld geworden. Het Nike logo is waarschijnlijk nog bekender dan de vlag van een willekeurig land op de wereldkaart. De swoosh werd ontworpen in 1971 aan de Portland State University waar Davidson destijds studeerde. Ze bleef in de jaren na haar studie werkzaam bij het bekende sportmerk dat destijds slechts een handvol dollars betaalde voor het ontwerp. Dit werd na vele jaren gecompenseerd met een vergoeding in aandelen in het beursgenoteerde Nike. Het is dan ook waarschijnlijk dat de ontwerpster uit de Verenigde Staten van een welverdiend pensioen geniet.
2. Rob Janoff – Ontwerper Apple logo
Geen lijst met iconische ontwerpers en veelbesproken logo’s is compleet zonder de appel met de beet van Rob Janoff. Janoff ontwierp het logo eind jaren zeventig. In een interview gaf de ontwerper aan dat zijn gedachten achter het logo gebasseerd waren op het uitbeelden van de verleidelijke appel uit het bijbelse verhaal het Hof van Eden. Daarnaast is het Apple logo ontwerp een verwijzing naar de digitale wereld waarin een “byte” een belangrijk onderdeel is om informatie digitaal over te brengen.
1. Waltor Landor – Ontwerper Levi’s logo
Waltor Landor, ookwel Walter Landauer was een Duitse ontwerper welke voornamelijk bekend is vanwege zijn werk voor Levi Strauss, tegenwoordig beter bekend als Levi’s Jeans. Landauer veranderde zijn achternaam toen hij het leven in Duitsland verruilde voor een carriére in Groot-Brittanië. Als een van de eersten ontdekte hij dat een krachtig logo het in de toekomst zou winnen van de goedbedoelde adviezen van winkelbedienden. Met zijn modernistische stijl stond hij aan de wieg van de branding gedachte zoals wij deze nu kennen. Het levi’s logo is nu een geliefd beeldmerk in de winkelstraten en is niet meer weg te denken uit onze economie.
Ook in Nederland kennen we enkele topontwerpers wiens logo veel invloed heeft gehad op zowel nationaal als internationaal niveau. Zeker het Dutch Design staat internationaal hoog aangeschreven.
5. Ben Bos – Ontwerper van het Randstad logo.
Bos werd voornamelijk bekend vanwege zijn ontwerpen voor Koninklijke Ahrend N.V. en het logo voor detacheringsbureau Randstad. Laatstgenoemde is zelfs opgenomen in de honderd beste bedrijfslogo’s van de twintigste eeuw. Bos was een van de eerste Nederlandse designers die zich bewust bezig hield met citymarketing. Hij ontwikkelde een moderne huisstijl en identiteit voor de gemeente Dronten.
4. Kees Uittenhout – Ontwerper logo Efteling pretpark
Kees Uittenhout werd geboren in Utrecht waarna hij de domstad verruilde voor een leven in Brabant. Na zijn studie aan de middelbare school volgde hij een opleiding tot grafisch ontwerper aan de school St.Joost. Het bekendste werk van Uittenhout is het logo van sprookjespark de Efteling in kaatsheuvel. Een opdracht die hij vervulde in samenwerking met Henry Knoet. Knoet ontwierp de mascotte van de Efteling genaamd Pardoes.
3. Irma Boom – Ontwerpster logo Rijksmuseum
Irma Boom is een Nederlands grafisch ontwerpster welke voornamelijk bekend is om haar expirimentele werk met de opmaak van boeken. Naast deze specialisatie maakt Boom ook ander grafisch werk zoals logo’s en huisstijlen. Het bekendste logo van haar hand is dat van het Rijksmuseum in Amsterdam. Het logo van het Rijks lijkt op het eerste oog geen breinbreker. Een woordmerk in het zwart op een witte achtergrond siert op de gevel van de trekpleister. De huisstijl kent echter een eigen letterfamilie met de naam Rijksmuseum en een kleurenpalet dat verder gaat dan zwart en wit. Met toepassingen op bewegwijzering, printwerk en digital is het een project dat veel impact heeft gehad op het vernieuwde museum.
2. Benno Wissing – Ontwerper logo Macro Groothandel
Benno Wissing was een Nederlands ontwerper, kunstschilder, graficus en architect. Wissing was een van de mede-oprichters van het beroemde ontwerpbureu Total Design waar hij onder andere samenwerkte met Wim Krauwel. Wissing ontwierp logo’s voor diverse grote Nederlandse bedrijven. Hiervan bestaan enkele bedrijven niet langer. Het logo voor groothandel en winkelketen Makro is een van zijn bekendere werken voor een bedrijf dat nog steeds actief is in de Nederlandse markt. Naast het ontwerpen van logo’s en huisstijlen hield Wissing zich bezig met het ontwerp van affiches catalogi en bewegwijzering van bijvoorbeeld de luchthaven Schiphol. Ook het logo van de Rotterdamse evenementenlocatie Ahoy komt van de hand van Wissing.
1. Gert Dumbar – Ontwerper NS logo
Wie is er niet opgegroeid met af en toe een reisje met de trein. De treinen van de Nederlandse spoorwegen zijn al decennia herkenbaar aan de opvallende huisstijl.
De knal gele treinen met het zigzaggende blauwe iconische logo van de NS zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse landschap. Van intercity tot sprinter, ze zijn allen gelijk op het gebied van kleurstelling. Het logo werd in de jaren 60 ontworpen door de beroemde Nederlandse ontwerper Gert Dumbar welke destijds nog werkzaam was bij studio Tel. Het was een ware kickstart voor zijn carrieré waarna hij voor zichzelf begon en het tevens beroemde Studio Dumbar heeft opgericht. Gert Dumbar wordt gezien als een van de gezichten van de Dutch Design stroming.
Over Logospot.nl
Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl