Het lettertype, het blijft een van de lastigste onderwerpen wanneer het logo design betreft. Het lettertype (font) is een belangrijk onderdeel van het te ontwerpen logo. Het ontwerp valt of staat vaak dan ook met een goede letter. Lettertypes zorgen namelijk voor het gevoel en de balans in het ontwerp. Maar welk lettertype moet je nu kiezen voor je logo?
Schreef of schreefloos
Schreef of schreefloos. Letterypes zijn er in vele soorten en maten.
Elke letter heeft zijn eigen karakter. Allereerst kunnen we schreefletters onderscheiden van schreefloze letters (sans-serif). De schreef is het gedeelte van de letter dat als afsluiting dwars op de uiteinden van de letterlijnen staat. Simpeler gezegd is de schreef datgene dat uitsteekt aan een letter. Schreefletters zijn uiterst geschikt voor lange teksten. Omdat deze rustiger overkomen. Schreefletters worden vaker gezien als wat traditioneler waar schreefloze letters vaak als moderner worden aangezien.
Font Family
Een font family is een familie van lettertypes. Net als bij een échte familie zijn er veel verschillende karakters. Een familie van lettertypes bevat brede, smalle, dikke, dunne, schuine en rechte variaties op het normale (normal) lettertype
In dit artikel beschrijven we de beste zakelijke fonts die je kunt gebruiken voor je logo. Omdat schreefloze letters wat moderner zijn zijn deze geschikter voor de échte strakke zakelijke logo’s. Deze top 10 zal daarom enkel schreefloze lettertypes bevatten. Omdat je voor je zakelijke huisstijl soms wat wilt variëren kiezen we er voor om font family’s uit te lichten
5. Myriad Pro
De eerste font family is die van Myriad Pro. Deze verzameling van letters is ontworpen door Adobe en is daarom ook opgenomen in deze top vijf. Het is namelijk het eerstgebruikte lettertype wanneer je het logo programma Adobe Illustrator opent. Dit schreefloze lettertype is standaard ingesteld wanneer je begint met typen. De font family is erg uitgebreid en komt vriendelijk en zakelijk over. Dit maakt het een zeer geschikt lettertype om eens uit te proberen onder je logo.
4. Bebas Neue
Bebas Neue is een sans-serif lettertype dat voor het eerst grote bekendheid verworf door een reclamecampagne van Apple. Het werd ontworpen door Ryoich Tsunekawa van FontFabric. De family bevat een thin, light, book, regular en bold versie. Indien je wat meer voor retro en toch strak en zakelijk wilt gaan is Bebas een sterke optie voor je logo ontwerp. Een bekend voorbeeld van een logo met Myriad Pro is dat van de beroemde website 9GAG.
3. Univia
Ook deze font family is ontworpen door de mensen van Adobe. Het font bevat vele stijlen van Extrabold tot cursief. Dit lettertype komt erg modern over en komt zelfs lichtelijk futuristisch over.
Univia is dan ook zeer geschikt voor start-ups en bedrijven welke zich beweeglijk willen opstellen.
2. Brandon Grotesque
Wil je voor zakelijk en nobel gaan dan is Brandon Grotesque een uitstekend lettertype om mee aan de slag te gaan in combinatie met jouw logo. Door de licht afgeronde hoeken komen de letters vriendelijk maar toch zakelijk over. Volgens ontwerpers is dit lettertype een veel gebruikte variant voor product en verpakkingsontwerp (packaging design).
1. Futura
Het derde lettertype in dit rijtje is Futura. Ook deze font family heeft zoals de naam al doet vermoeden een modern karakter. Het was een van de eerste lettertypes zonder schreef. Dit lettertype stond dan ook aan de basis van de revolutie van de schreefloze letters. De letters die de Apollo 11 op de maan achterliet na haar missie zijn gemaakt middels het Futura lettertype. Dit heldere lettertype is dan ook zeer geschikt om te gebruiken voor je logo.
Overige tips
Tips voor het gebruik van fonts in combinatie met jouw logo.
Uiteraard zijn er ook nog wat tips te vergeven. We delen hier drie tips met je.
Spatiëring
Het is misschien wel het lastigste aan het verwerken van een tekst in het te maken logo. De spatiëring. De spatiëring is de vrije ruimte tussen de individuele letters. De ruimte zorgt voor de rust en balans in het ontwerp. Indien je zelf een logo wilt ontwerpen raden we je aan minimaal 5 varianten te maken waarbij de spatiëring tussen de letters net iets anders is.
Uitlijnen
Ook het uitlijnen van de tekst ten opzichte van je beeldmerk kan een lastige klus zijn.
Een tweede hoofdletter in je bedrijfsnaam of puntjes op de “i” kunnen vervelend zijn voor de uitlijning van de tekst ten opzichte van het logo. Uitlijning is dan ook niet heilig. Indien je op een andere doordachte wijze jouw tekst durft te positioneren ten opzichte van het logo ontwerp dan is dat goed. Lijn je het woord centraal uit onder het logo zorg er dan voor dat dit ook echt centraal is. Er is niets zo vervelend als een logo dat naar links of rechts oogt te hangen.
Contrasterende lettertypes
In veel blogs vertellen ze je dat het goed is om contrasterende lettertypes te gebruiken wanneer je jouw bedrijfsnaam en productnaam combineert. Wij raden dit af omdat het in veel gevallen niet gebeurt zoals het hoort. Ontwerpers maken er vaak een bonte verzameling van lettertypes van. Het was een beetje een hype tussen 2010 en 2015 en ondanks dat de hype een beetje is gaan liggen komen contrasterende fonts in een logo als ‘overdone’ over.
Wat wel tof kan zijn is om de slogan, subtitle of payoff in een contrasterend of italic version van het font te gebruiken.